استراتژی محتوا چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید:
استراتژی محتوا چیست؟ - مشهد سئو

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا و بازاریابی محتوایی

“محتوا عبارت از هر چیزیست که سازمان شما برای بیان داستان خود ایجاد می کند و به اشتراک می گذارد.” چپمن

داشتن استراتژی محتوا در بازاریابی نوین برای توسعه و رشد کسب و کارها، با وجود تغییراتی که در سبک زندگی ایجاد شده یک فعالیت مهم و اساسی برای هر برند باید در نظر گرفته شود. ما در عصر اطلاعات زندگی میکنیم و با تنوع ابزارهای اطلاع رسانی، غرق در انبوه اطلاعات و پیام های بازاریابی قرار داریم که بر اساس برآورد های فعلی حدود 2900 پیام در روز است.

اینجاست که بازاریابان با چالش کمبود و یا عدم توجه مخاطبان رو به رو می شوند. نقش استراتژی محتوا زمانی پر رنگ می شود که مخاطبان مجبور به فیلتر کردن پیام های دریافتی خود هستند و امکان اینکه پیام تبلیغاتی ما به همه مخاطبین هدف مان برسد خیلی کم است.

استراتژی محتوا - مشهد سئو
استراتژی محتوا و بازار یابی محتوا

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا کاملا مکمل یکدیگر هستند، اما یکسان نیستند. به همین دلیل اکثر افراد این دو را یکی می دانند و تفاوتی قائل نمی شوند.

اما بیایید عمیق‌تر به آنچه که استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را از یکدیگر متمایز می‌کند، بپردازیم.

بازاریابی محتوا

شما می توانید بازاریابی محتوا را به عنوان یکی از جنبه های استراتژی محتوا در نظر بگیرید. بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ یک مخاطب و در نهایت، هدایت مشتری به اقدام سودآور منتهی می شود.

به طور معمول، محتوایی که برای بازاریابی محتوا استفاده می‌کنید در قیف فروش شما جای می‌گیرد و هدف اصلی جذب مشتریان و ایجاد روابط معنادار با آنهاست.

برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی محتوا به این مقاله مراجعه نمایید.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا به برنامه کلی شما برای هر بخش از محتوای مرتبط با کسب و کارتان اشاره دارد. استراتژی محتوا به چشم‌انداز مربوط می‌شود. نکاتی درباره چگونگی و چرایی ایجاد، مدیریت و در نهایت بایگانی یا به‌روزرسانی محتوای شما. پس استراتژی محتوا باید اهداف محتوای شما و همچنین ارائه آن را مشخص کند.

استراتژی محتوا چه کمکی به ما می کند؟

استراتژی محتوا یک برنامه سطح بالا است و به شما کمک می کند تا از  طریق روش های درست در تولید و بازاریابی محتوا، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و پیام شما به صورت متمایز، سریع تر و بهتر از رقبا به مخاطبین هدف شما برسد.

محتوای شما از طریق بارگزاری در سایت، شبکه های اجتماعی، انواع کمپین های تبلیغاتی و… سوخت یا عاملی برای تعامل با مشتریان می شود و به شما کمک میکند تا فروش بیشتری را تجربه کنید. به شرط اینکه در ارائه محتوا و پیام خود نسبت به دیگران متمایز عمل کنید.

استراتژی محتوا - مشهد سئو
استراتژی محتوا چه کمکی به ما می کند؟

مراحل تدوین استراتژی محتوا

تدوین استراتژی محتوا یک فرایند پیچیده و چندگانه است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و صریح است. به همین دلیل، می‌توان مراحل تدوین استراتژی محتوا را با جزئیات بیشتری توصیف کرد؛ در ادامه این مراحل را به ترتیب شرح می دهیم.

1. تعیین اهداف قابل اندازه گیری

برای سنجش میزان موفقیت کمپین بازاریابی محتوایی خود، باید اهداف و مقاصد کاملا مشخصی داشته باشید.  پس اولین قدم در تدوین استراتژی محتوا، تعریف هدف است. باید هدف خود را به دقت مشخص کنید که می‌خواهید از محتوای خود چه نتیجه‌ای را بدست آورید. هدف‌های شما ممکن است شامل افزایش ترافیک و بازدیدکنندگان، بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو، افزایش فروش، تبدیل کاربران به مشتریان و غیره باشد.

نکته: برای تعیین اهداف خود، باید به شناسایی نقاط ضعف و قوت کسب و کار، هویت برند، مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها، همچنین رقبا و فرصت‌های بازار توجه کنید.

2. ساخت یک سناریو

علاوه بر اینکه محتوای خود را با اهداف برند خود همراستا می کنید، باید سفری را که می خواهید مخاطبان با برند شما همراهی کنند نیز در نظر بگیرید. محتوایی که در رسانه های اجتماعی و وب سایت خود منتشر می کنید، این سفر را شکل می دهد.

هدف محتوای شما باید صحبت با مشتریان احتمالی در چندین نقطه در طول سفر آنها باشد تا آنها را بیشتر آگاه کنید و آنها را به سمت قیف فروش خود هدایت کنید. از زمانی که برای اولین بار با شرکت شما تماس می گیرند، تا زمانی که گزینه های خود را می سنجند، و در نهایت تصمیم به خرید از شما می گیرند، شما باید برای هر مرحله از این مسیر سناریو محتوا داشته باشید.

3. تحلیل بازار

برای داشتن یک استراتژی محتوا موثر، باید بازار را به دقت تحلیل کنید. این شامل تحلیل رقبا، شناسایی کلیدواژه‌های مرتبط با صنعت و محصول شما، شناسایی مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها، شناسایی فرصت‌های بازار و تهدیدها می‌شود.

4. انواع محتوا را انتخاب کنید

برای تعیین نوع محتوای استراتژی محتوا، باید به نیازهای مخاطبان هدف و محتوایی که رقبا در اختیار دارند توجه کنید. باید محتوا را با توجه به نوع کسب و کار و نیازهای مخاطبان تعیین کنید. برای مثال، اگر کسب و کار شما در صنعت فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، ممکن است محتوای شما شامل راهنمایی‌های فنی، مقالات تخصصی، بررسی‌های محصول و غیره باشد. در این مرحله، محتوا می تواند به صورت اینفوگرافیک، ویدیوهای یوتیوب، مقالات متوسط و سایر انواع محتوا برای وب سایت ارائه گردد.

5. کانال های توزیع و تبلیغات را تعریف کنید

پس از ایجاد محتوا، آن را در چه پلتفرمی استفاده می کنید؟ شناسایی مرتبط‌ترین کانال‌ها برای برند شما، کلید کسب ترافیک بیشتر و تبدیل مشتریان بیشتر است.

شما باید در مورد مناسب ترین شبکه های اجتماعی فکر کنید و برای ارتقاء محتوای خود در سطوح بعدی امادگی داشته باشید.

6. تقویم محتوا داشته باشید

استراتژی محتوا و تلاش‌های بازاریابی شما باید مانند قطعه های یک پازل گرد هم بیایند، و اینجاست که تقویم محتوا وارد عمل می‌شود. در تقویم محتوا باید برنامه ای مشخص برای ارسال محتوا در نظر گرفته شود. این موضوع شامل: تعیین تعداد محتوا، زمان ارسال محتوا و کانال های انتشار محتوا می شود. که کمک می کند با توجه به نیاز مخاطب و شناختی که از گروه مشتریان هدف بدست داریم با انتشار محتوا بهترین نتیجه را بگیریم.

7. تولید محتوا

در این مرحله، باید محتوای تعیین شده را با توجه به تقویم محتوایی و نکاتی که قبلا به آنها اشاره شد تولید کرد. ممکن است نیاز باشد که محتوا توسط تیم داخلی شما تولید شود یا به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برون سپاری نمایید.

8. اجرای استراتژی

بعد از تولید محتوا، باید آن را اجرا کنید. این شامل انتشار محتوا در کانال‌های مختلف، پاسخ به سوالات مخاطبان، بررسی عملکرد محتوا و به‌روزرسانی استراتژی محتوا می‌شود.

9. اندازه‌گیری عملکرد

برای بررسی عملکرد استراتژی محتوا باید از معیارهای مشخصی استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید تعداد بازدیدها، کلیک‌ها، سهم‌گذاری‌ها، تبدیل‌ها و سودآوری را برای اندازه‌گیری عملکرد مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

نتیجه گیری

همانطور که می بینید، بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا همپوشانی قابل توجهی وجود دارد، ولی در عین حال هر کدام اهداف جداگانه ای را دنبال می کنند.

استراتژی محتوا، چرایی و چگونگی آن را مشخص می کند. در حالی که بازاریابی محتوا از فرآیندهایی تشکیل شده است که در خدمت ایجاد و ترویج آن محتوا هستند.

بسیاری از برندها قبل از اینکه در مورد استراتژی محتوا فکر کنند، مستقیما به تولید محتوا می پردازند، این دلایلی است مبنی بر اینکه، تنها 30 درصد از برندها می گویند تلاش های بازاریابی محتوای آنها مؤثر است.

راه حل این است که استراتژی های محتوای کوتاه مدت و بلند مدت را پیاده سازی کنید که به شما کمک می کند یک نقطه کانونی بر اساس اهداف بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید.

حالا شما بگویید: آیا استراتژی محتوا و برنامه های بازاریابی محتوامجزا دارید؟ ارتباط آنها چگونه است؟ و چگونه آنها را به طور موثر مدیریت می کنید؟

جدیدترین مطالب
خدمات ما
اطلاعات تماس
شماره همراه

09158983103

شماره همراه پشتیبانی فنی

09152259192

آدرس ایمیل

info@mashhadseo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.