قسمت 1: تاثیر محتوا بر سئو سایت چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید:
تاثیر محتوا بر سئو سایت

تاثیر محتوا بر سئو سایت

تاثیر محتوا بر سئو سایت بر کسی پوشیده نیست؛ محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل است. اگر رتبه صفحات شما در نتایج گوگل تکان نمی‌خورد و هر کار که می‌کنید بالاتر نمی‌آید؛ یکی از راه‌های شکستن این قفل تولید محتوای سئو شده است. شما در این زمان با تولید محتوای زیاد (و البته تخصصی) می‌توانید رتبه بهتری کسب کنید.

محتوا پایه و اساس سئو را تشکیل می دهد. اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه بگیرید باید در وب سایت خود، محتوا ایجاد کنید. اگر می‌خواهید در موتورهای جستجو نسبت به رقبایتان رتبه بهتری بگیرید، به یک استراتژی خاص برای تولید و انتشار محتوا نیاز دارید.

محتوای یک وب سایت شکل‌های مختلفی دارد: پست های وبلاگ، معرفی محصولات، ویدئوها و تقریبا هر چیزی که در وب سایت خود برای مخاطبان منتشر می‌کنید اعم از فایل‌های متنی، عکس، ویدئو، pdf، ورد،  zip و … ، “محتوا” محسوب می شوند.

محتوای خوب موجب می‌شود که وب سایت شما مورد توجه مخاطبان قرار گیرد در نتیجه موجب افزایش ورودی و نتیجه بهتر در جستجوی ارگانیک می‌شود. بنابراین رتبه بهتری در موتورهای جستجو می گیرد. در ادامه مهم ترین فاکتورهایی که باید برای ارتقاء رتبه وب سایت مورد توجه قرار گیرد را معرفی و نوع کارکرد آن را توضیح خواهیم داد:

 

1- تاثیر محتوا بر کاربران

وقتی از تاثیر محتوا بر سئو صحبت می‌شود باید در اولویت اول کاربران سایت را قرار داد. طبق جدیدترین آپدیت‌های گوگل مانند Helpful Content محتوای سایت شما باید برای کاربران نوشته شده باشد نه ربات‌های گوگل!

اگر تا الان سعی می‌کردید با کارهایی مانند تکرار بیش از حد کلمه کلیدی در محتوا ، کپی کردن محتوا از سایت‌های دیگر ، زیاده گویی در محتوا برای افزایش تعداد کلمات و … رتبه صفحات سایت خودتان را افزایش دهید باید بگوئیم که دیگر دوران آن گذشته است.

شما باید تولید محتوای کاربر پسند را در اولویت قرار دهید. یعنی چی؟ یعنی که محتوای شما آنقدر برای کاربر جذاب و مفید باشد که بخواهد آن را تا انتها بخواند، ویدئوهای شما را پلی کند، با صفحه تعامل داشته باشد و اصطلاحا Time On Page او بالا برود.

تایم آن پیج به معنای مدت زمانی‌ست که کاربر درون صفحه شما باقی می‌ماند؛ وقتی Time On Page پایین باشد یعنی کاربران با محتوای سایت شما ارتباط نمی‌گیرند و بلافاصله دکمه Back رو می‌زند و از صفحه خارج می‌شوند.


دیگر مقالات آموزشی را اینجا بخوانید: آموزش سئو محتوا


2- تاثیر محتوا بر ربات‌های گوگل

وقتی شما یک محتوا می‌نویسید گوگل آن را از چندین جهت بررسی می‌کند. اگر محتوای خیلی زیادی نوشته باشید (مثلا 10 هزار کلمه) بررسی می‌کند که آیا اضافه گویی شده یا در همه آن 10 هزار کلمه محتوای مفید به کاربر ارائه شده است؟

اگر کوتاه نوشته باشید (مثلا 800 کلمه) در حالی که می‌توانستید محتوای مفید و طولانی‌تری بنویسید بدیهی‌ست که رقبای شما رتبه بهتری خواهند گرفت. پیشنهاد ما این است که همیشه به اندازه نیاز محتوا بنویسید و از کم گویی و اضافه گویی بپرهیزید.

اگر می‌خواهید از تاثیر محتوا بر سئو سایت خودتان بی بهره نمانید باید به نحوه نوشتار هم دقت کنید. گوگل علاقه مند است تا محتوای نوشته شده بر اساس تجربه و تخصص نویسنده باشد نه یک تولید کننده محتوا.

مثلا اگر شما به صورت تخصصی در زمینه تعمیر آیفون تصویری کار می‌کنید بهتر است مقالات سایت را خودتان بنویسید چراکه نحوه نوشتار شما و استفاده از برخی کلمات باعث می‌شود که محتوای شما درون مایه تخصصی‌تری داشته باشد. اما بهتر است برای سئو کردن محتوای تخصصی خود از یک کارشناس سئو کمک بگیرید.

 

علاوه بر محتوا دیگر چه عواملی بر سئو تاثیر میگذارند؟

تاثیر محتوا بر سئو سایت خیلی زیاد است تا حدی که همیشه گفته می‌شود محتوا پادشاه است. اما علاوه بر محتوا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که اگر آنها را به بهترین شکل اجرا کنید می‌توانید سئو سایت خود را ارتقاء دهید.

 

3- تاثیر عنوان (Meta Title) بر سئو

برچسب عنوان یک عنصر HTML است که عنوان یک صفحه از وب سایت را مشخص می‌کند. برچسب‌های عنوان در نتایج موتورهای جستجو یا SERP به صورت یک تیتر قابل کلیک برای یک نتیجه مشخص نمایش داده می شود که از نظر کاربردی، سئو و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، کلیدی ترین عنصر است.

برچسب عنوان یک صفحه از سایت به معنای توصیف دقیق و مختصر از محتوای آن صفحه وب سایت است و به نوعی یک محتوا محسوب می‌شود.

چرا برچسب عنوان مهم است؟ برچسب عنوان عامل اصلی برای کمک به موتورهای جستجو است تا بدانند محتوای صفحه وب سایت شما راجع به چه چیزی است. همچنین اولین نشانه ای است که افراد از صفحه وب سایت شما دریافت می کنند.

برچسب های عنوان در سه بخش کلیدی از وب سایت نمایش داده می شوند:

  1. نتایج موتورهای جستجو
  2. مرورگر وب
  3. شبکه های اجتماعی

 

4- تاثیر توضیحات متا بر سئو (meta description)

توضیحات متا یا meta description یک ویژگی HTML است که خلاصه ای از یک صفحه وب سایت را نشان می‌دهد. موتورهای جستجو همانند گوگل توضیحات متا را در نتایج جستجو نمایش می‌دهند. توضیحات متا حداکثر 160 کاراکتر دارند.

این توضیحات در نتایج جستجو می‌توانند به شدت بر نرخ کلیک کاربر تاثیر بگذارند. در واقع این پاراگراف کوتاه، فرصتی فراهم می کند تا وبمستر بتواند محتوای وب سایت را در بین لیست نتایج جستجوی پیش روی کاربر به گونه ای تبلیغ کند تا او را به کلیک بر روی این صفحه وب سایت ترغیب کند.
علاوه براین باید به طور هوشمندانه (شما بخوانید: به روش طبیعی، فعال و غیر اسپم) کلمات کلیدی مربوطه را در توضیحات متای آن صفحه از وب سایت بگنجانید و با این روش کاربر را مجاب کنید تا از میان نتایج جستجوی گوگل بر روی این صفحه کلیک کند.

 

5- تاثیر لینک های داخلی بر سئو

لینک داخلی، پیوندی است که کاربر را از یک صفحه ی سایت به صفحه دیگری از همان سایت منتقل می‌کند. لینک داخلی به این دلیل مهم است که می توان به وسیله لینک های داخلی، سلسله مراتبی از اطلاعات وب سایت ایجاد کرد که راهنمایی هم برای کاربران و هم برای ربات های خزنده موتورهای جستجو باشند و از این طریق می توان مطالب مرتبط در وب سایت را به هم پیوند داد.

 

6- تاثیر لینک خارجی بر سئو

لینک خارجی پیوندی است که به هر دامنه ای غیر از دامنه وب سایت خود اشاره می کند. به عبارت دیگر اگر وب سایت شما یک پیوند به وب سایت دیگری داشته باشد، آن پیوند یک لینک خارجی برای وب سایت شما محسوب می شود. از نظر سئو چنانچه تعداد زیادی سایت به خصوص سایت های همکار که محتوایی مشابه وب سایت شما دارند، به وب سایتتان لینک دهند یعنی وب سایت شما در حوزه خود مهم و برجسته است. بنابراین رتبه بهتری در موتورهای جستجو می گیرید.

 

7- اهمیت آدرس صفحه (URL) در سئو

یک URL(Uniform Resource Locator) که بیشتر با عنوان آدرس وب شناخته می شود، موقعیت یک منبع مانند یک صفحه وب سایت را در اینترنت مشخص می کند. URL  یک آدرس شامل نام پروتکل، نام دامنه و مسیر است.برای نمایش صحیح URL در تمامی مرورگرها، طول URL ها باید از 2083 کاراکتر کمتر باشد. URL را باید به گونه ای بنویسید که ساده، مرتبط و دقیق باشد که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل درک باشد.

اگر چه URL ها می‌توانند شامل کد و شناسه باشند اما بهترین روش استفاده از کلماتی است که افراد می توانند درک کنند. URLها باید صریح و در عین حال مختصر باشند به طوری که کاربر تنها با مشاهده URL بتواند از آنچه که انتظار می رود در صفحه باشد، مطلع شود.در URLها مجاز نیستید از underscore، space  و کاراکترهای دیگر برای جدا کردن کلمات استفاده کنید. در صورت نیاز از – (dash) برای جدا کردن کلمات در URL استفاده کنید.

 

8- تاثیر استفاده از تصاویر و ویدئو در محتوای سایت

تصاویر و ویدئوها حتما حاوی محتوا هستند. انواع تصاویر با انواع پسوندها و انواع ویدئوها برای این ساخته می‌شوند که محتوایی را به مخاطب منتقل کنند. استفاده به جا و مناسب از تصاویر و ویدئوها در وب سایتها باعث جذب بازدیدکننده و جلب توجه موتورهای جستجو می شود.

با رعایت نکات سئو در ویدئوها و تصاویر می‌توانید رتبه وب سایت خود را ارتقاء دهید:

  • باید به افزایش درک مخاطب کمک کند تا مورد توجه قرار گیرد.
  • مرتبط با موضوع و محتوای صفحه وب سایت باشد.
  • سرعت لود سایت را نگیرد.
  • اسم فایل عکس و ویدئو با متا تگ های صفحه سایت همخوانی داشته باشد
  • کیفیت مناسبی داشته باشد و هنرمندانه تولید شود.
  • در جایگاه مناسبی قرار گیرد.
  • نیاز مخاطب را برطرف کند.
  • گویا، مختصر و مفید باشد.
  • بهتر است دارای محتوایی باشد که به صورت ویروسی انتشار می یابد.

یک سوم از کل جستجوهای انجام شده در بخش تصاویر گوگل انجام می گیرد و 12.5 درصد از SERP ها نتایج Image Pack را نشان می دهد. بنابراین این جنبه از سئو نباید نادیده گرفته شود.
شاید به یاد داشته باشید در سالهای گذشته، هنگامی که بر روی تصویری در بخش جستجوی گوگل کلیک می کردید مستقیما به وب سایت و صفحه ای که تصویر در آن قرار داشت منتقل می شدید.

اما اکنون اگر روی تصویر کلیک کنید گوگل نسخه ای کامل از تصویر را باز می کند و آدرس سایت و توضیحات تصویر را نمایش می دهد. بسیاری از افراد به همین حد کفایت می کنند و به دنبال اطلاعات بیشتری نیستند و نیازی نمی بینند که وارد سایت مربوطه شوند.

در حالیکه فناوری تشخیص تصویر در موتورهای جستجو در سالهای اخیر پیشرفت بسیاری داشته است، ربات های خزنده موتورهای جستجو هنوز هم نمی توانند تصاویر را در صفحه وب سایت به خوبی ما انسانها تشخیص دهند. بنابراین برای دستیابی به رتبه های برتر در بخش تصاویر موتورهای جستجو بر روی سئوی تصاویر هم باید بهینه سازی صورت گیرد.

برای سئوی تصاویر باید تگ Alt تصاویر را با کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با تصویر و متن صفحه وب سایت پر کنیم. این کار به بهبود رتبه بندی صفحه وب سایت نیز کمک می کند. علاوه بر این گاهی ممکن است تصاویر در صفحه وب سایت لود نشوند. در این صورت تگ Alt تصاویر، راهنمای خوبی برای کاربران سایت است. تگ Alt باید حداکثر شامل 125 کاراکتر باشد. سعی کنید از کلمات کلیدی ای که در متن صفحه استفاده کرده اید در تگ Alt تصاویر هم استفاده کنید و حداقل یکی از تصاویر، تگ Alt مشابه با عنوان صفحه سایت داشته باشد.

 

9- تاثیر چگالی کلمات کلیدی محتوا در سئو

چگالی کلمات کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک صفحه از وب سایت تکرار می شود بستگی دارد. چگالی کلمات کلیدی نسبت تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی در یک صفحه از وب سایت به تعداد کل کلماتی که در آن صفحه وجود دارد گفته می شود. تکنیک خاصی برای چگالی کلمات کلیدی وجود ندارد اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد و غیر معمول از کلمات کلیدی در صفحه وب سایت، از نظر الگوریتم های گوگل هک محسوب می شود و این عمل باعث می شود که گوگل وب سایت شما را پنالتی کند.

 

10- اصول استفاده از Body Tagها در سئو

برچسب های عنوان h1 … h6 برچسب های HTML هستند که برای مشخص کردن تیترهای اصلی و زیر تیترها در یک متن و متمایز کردن این تیترها از پاراگراف ها استفاده می شوند. سلسله مراتب h1 تا h6 به این معنی است که اهمیت h1 از برچسب h2 بیشتر است و اهمیت h2 از برچسب h3 بیشتر است و الی آخر. H1 مهمترین برچسب بعد از برچسب عنوان در صفحه است و نشان می دهد که محتوای صفحه شامل چه چیزی است. هر صفحه از وب سایت باید تنها یک برچسب h1 منحصر به فرد داشته باشد.

برچسب های h2 تا h6 اختیاری هستند و به سازماندهی محتوای صفحه کمک بسیاری می کنند. همچنین استفاده از این برچسب ها خواندن و درک محتوای صفحه را برای کاربران و برای رباتهای خزنده موتورهای جستجو آسان می کنند.


مطالعه مقاله آموزش استفاده درست از هدینگ در وبسایت به شما پیشنهاد می‌شود.


11- رعایت اصول خوانایی محتوا

اگر می‌خواهید تاثیر محتوا بر سئو سایت خود را به بهترین شکل دریافت کنید باید به خوانایی محتوا هم توجه داشته باشید. در هنگام نوشتن محتوای وب سایت، یکی از عواملی که افراد غالبا از آن غافل می شوند، خوانایی متن است. وبلاگ نویسان یا بازاریابان محتوا سعی می کنند چگالی کلمات کلیدی، چیدمان کلمات کلیدی، متا تگ ها، تگ Alt تصاویر و صدها فاکتور سئو را در صفحه وب سایت بهینه سازی کنند اما آنها غالبا نسبت به خوانایی محتوا بی توجه هستند. شاید به این دلیل که الگوریتم مستقیمی برای این مورد وجود ندارد و خوانایی محتوا یکی از فاکتورهای غیر مستقیم برای رتبه بندی است که البته تاثیر به سزایی بر روی سئوی وب سایت دارد.

خوانایی محتوا یعنی میزان سهولت در درک مطلب. در واقع باید نوشتار مطلب به گونه ای باشد که خواننده به آسانی مطلب را متوجه شود. اصولا اگر متن نوشته شده به آسانی قابل خواندن و درک باشد، پس خوانایی خوبی دارد. میزان خوانایی باید به گونه ای باشد یک دانش آموز متوسط بتواند مطلب را به راحتی بخواند و درک کند. الگوریتم های رتبه بندی موتور جستجو نیز برای نمره دهی به خوانایی محتوا همانند انسان رفتار می کنند.

بنابراین فاکتورهایی همانند سرعت ادراک، قابلیت خواندن از فاصله ای نه چندان دور، قابلیت خواندن از هر زاویه دید، قابلیت دیده شدن، خسته نشدن چشم در هنگام خواندن و … بر سئو موثر است. به علاوه اگر خوانایی محتوا خوب باشد، کاربران بیشتری در صفحه می مانند و نرخ خروج کمتر می شود و Bounce Rate بهبود می یابد و حتی ممکن است افراد مطلب شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و این یعنی مطلب شما محبوبیت دارد.

  • از کلمات ساده و کوتاه استفاده کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • بهتر است به صورت محاوره ای بنویسید. تصور کنید در دنیای واقعی می خواهید این مقاله را برای مخاطبان خود ارائه دهید.
  • از فونت و سایز فونت مناسب استفاده کنید.
  • از تصاویر مناسب و به جا استفاده کنید.
  • متن را با تیترها و زیرتیترهای مناسب طبقه بندی کنید.

 

12- سرعت لود:

سرعت لود صفحه میزان سرعت لود محتوای یک صفحه از وب سایت است. هر چقدر سرعت لود صفحه وب سایت شما بیشتر باشد از نظر کاربران و از نظر موتورهای جستجو بهتر است. برخی از فاکتورهای مهم برای سرعت لود وب سایت عبارتند از:

  • فعال کردن فشرده سازی: از Gzip برای کاهش حجم فایل های HTML، CSS و JavaScript که حجم آن ها از 150 بایت بزرگتر است استفاده کنید. برای فشرده سازی تصاویر هم می توانید از نرم افزار photoshop استفاده کنید.
  • minify کردن فایلهای CSS، JavaScript و HTML: با از بین بردن فضاهای خالی، کاما و دیگر موارد اضافی سعی کنید حجم فایلهای خود را کم کنید. سایتهای بسیاری وجود دارند که این فایل ها را به صورت آنلاین minify می کنند.
  • تغییر مسیر(Redirect)ها را کاهش دهید: هر بار که صفحه سایت به صفحه دیگری هدایت می شود، بازدیدکنندگان وب سایت زمان بیشتری را برای لود صفحه مورد نظر صرف می کنند.
  • از قدرت cache مرورگر استفاده کنید: مرورگرها اطلاعات بسیاری را در خود ذخیره می کنند مانند فایل های JavaScript، CSS، تصاویر و موارد دیگر. به گونه ای که وقتی بازدیدکننده مجددا وب سایت شما را باز می کند، مرورگر مجبور نیست این اطلاعات را دوباره بارگیری کند.
  • زمان پاسخگویی سرور را بهبود بخشید
  • از CDN استفاده کنید
  • تصاویر را بهینه سازی کنید.

 

13- پاسخگویی به نظرات کاربران:

گذاشتن نظرات توسط کاربران نشان می دهد که آنها به وب سایت شما علاقه مندند خواه این نظرات مثبت و یا منفی باشند. پاسخ دهی به نظرات بخشی از وظایف مدیر وب سایت است. اگر چه این کار می تواند وقت گیر باشد اما به ساخت یک تصویر مثبت از برند شما کمک می کند.

پاسخ دادن به نظرات مزایای بازاریابی بسیاری خوبی برای وب سایت شما دارد و به بهینه سازی وب سایت کمک می کند. نظرات کاربران به افزایش ترافیک وب سایت کمک می کند. نظرات کاربران می تواند محلی برای نوشتن کلمات کلیدی باشد. علاوه بر این اگر به نظرات کاربران به طور مرتب پاسخ دهید، کاربران منتظر دریافت پاسخ می مانند بنابراین مجددا به وب سایت شما مراجعه می کنند تا پاسخ شما را بخوانند.

سجاد حق جو
سجاد حق جو
من متخصص سئو ، فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و کارشناس نرم افزار هستم؛ مقالاتم رو با تکیه بر مطالب به روز سئو ، منابع معتبر و تجربه شخصی خودم می‌نویسم.
جدیدترین مطالب
خدمات ما
اطلاعات تماس
شماره همراه

09158983103

شماره همراه پشتیبانی فنی

09152259192

آدرس ایمیل

info@mashhadseo.com

مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. مطلب بسیار خوب و کاربردی ای بود. متشکرم از نویسنده این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.