آموزش سئو اینستاگرام از پایه تا پیشرفته + چک لیست

آنچه در این مطلب میخوانید:
سئو اینستاگرام - مشهد سئو

آموزش سئو اینستاگرام به همراه چک لیست

آموزش سئو اینستاگرام - مشهد سئو

پکیج آموزش سئو اینستاگرام | دروغ یا واقعیت؟

در اینستاگرام بی نهایت ویدئوی آموزشی درباره سئو اینستاگرام وجود دارد که همه آنها برای بهینه سازی پیج اینستاگرام مدام موضوعات تکراری را بازگو میکنند. مثلا با عناوین فریبنده به شما میگویند که اگر روزی 50 بار با صفحات مرتبط تعامل داشته باشید میتوانید 100 فالور جذب کنید. برخی از آنها حتی پا را فراتر میگذارند و همین موضوعات تکراری را تحت عنوان پکیج آموزش سئو اینستاگرام با قیمت های سرسام آور به فروش میرسانند اما هیچگاه اصل مطلب را نمیگویند.

احتمالا شما هم حداقل یکبار سعی کرده اید که پیج اینستاگرام‌تان را با خرید پکیج یا با دیدن ویدئوهای آموزشی در اینستاگرام و استفاده از تبلیغات، تعامل، پست و استوری زیاد و …. ارتقا دهید اما باز هم به آن نتیجه دلخواهی که مد نظرتان بوده دست پیدا نکردید. در این شرایط دوباره فروشندگان پکیج برای توجیه کار خود به میدان می‌آیند و ادعا میکنند که پیج اینستاگرام شما از الگوریتم خارج شده است. نگران نباشید پیج شما نه از الگوریتم خارج شده و نه دیگر نیازی به خرید دوره های سئو اینستاگرام دارید.

ما اینجا هستیم تا اصل مطلب را به شما بگوییم و صفر تا صد سئو اینستاگرام را با شما به اشتراک بگذاریم. اصل مطلب این است که شما بدون نیاز به خرید پکیج و تلف کردن وقت خود برای دیدن ویدئوهای تکراری، میتوانید با رعایت اصول سئو اینستاگرام، صفحات خود را ارتقا دهید و به آن نتایج دلخواه دست پیدا کنید. تنها لازمه آن داشتن حوصله و استمرار روی برخی از فعالیت هاست که در ادامه تمامی آنها را به شما خواهیم گفت. اما قبل از آن بهتر است با مفهوم سئو اینستاگرام آشنا شویم.

سئو اینستاگرام چیست؟

سئو اینستاگرام چیست - مشهد سئو

سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است و در اصل به معنای بهینه سازی وبسایت اینترنتی برای موتورهای جستجو مانند گوگل میباشد. از آنجایی که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محسوب میشود بهتر است به جای استفاده از عبارت سئو اینستاگرام از بهینه سازی صفحات اینستاگرام استفاده نمائیم. اما همانطور که خودتان هم میدانید سئو اینستاگرام عبارتی است که این روزها رواج پیدا کرده و اغلب افراد از آن استفاده میکنند. ما نیز برای راحتی کار از همین عبارت استفاده میکنیم.

چک لیست سئو اینستاگرام دانلود - مشهد سئو
برای دانلود چک لیست سئو اینستاگرام روی این عکس کلیک کنید

سئو اینستاگرام یعنی شما پیج خودتان را به گونه‌ای بهینه سازی کنید که محتوای آن برای کاربران (مردم) و الگوریتم های اینستاگرام جذاب باشد. در واقع اینستاگرام هم مانند موتورهای جستجو برای سنجش کیفیت محتوای پیج ها از الگوریتم هایی استفاده میکند و با امتیازی که به هر کدام از پیج ها میدهد آنها را رتبه بندی میکند. بدیهی است که اگر رتبه پیج شما نزد الگوریتم های اینستاگرام بالاتر باشد اقبال شما برای نمایش بیشتر به کاربران نیز زیاد خواهد بود.

الگوریتم های اینستاگرام - مشهد سئو

پس اگر شما پیج خود را مطابق با سلیقه الگوریتم اینستاگرام تنظیم کنید بیشتر در اکسپلور، نتایج جستجو، صفحه Home و … دیده میشوید و این موضوع به افزایش فالور و بالا رفتن نرخ تعامل شما منجر خواهد شد. اما آیا تا به حال برای شما این سوال به وجود آمده که الگوریتم های اینستاگرام چطوری کار میکنند و فاکتورهای آنها برای رتبه بندی چیست؟ الگوریتم های اینستاگرام یک سری از دستورالعمل ها، قوانین و قوائد نظام هستند که به صورت کدهای برنامه نویسی نوشته میشوند و از ماهیت آنها فقط کمپانی متا (اینستاگرام) خبر دارد.

الگوریتم های اینستاگرام محرمانه هستند؛ فقط کمپانی متا خبر دارد که آنها چگونه پیج های اینستاگرام را رتبه بندی میکنند و در نتایج اکسپلور نشان میدهند. اگر قرار بود عملکرد این الگوریتم ها در دسترس همه قرار بگیرد که سنگ روی سنگ بند نمیشد و همه پیج ها فالور میلیونی داشتند!

آیا حالا که از عملکرد الگوریتم ها و هوش مصنوعی اینستاگرام خبر نداریم باید از ارتقاء پیج خود منصرف شویم و منتظر شانس و اقبال باشیم؟ بدیهی است که نه. با به کارگیری تکنیک های سئو اینستاگرام که با آزمون و خطا و تجربه کاربران اینستاگرام در سراسر جهان به دست آمده میتوانید پیج خودتان را رشد دهید و به یکی از بهترین ها تبدیل شوید.

اصول سئو اینستاگرام

1- متمایز بودن پیج

احتمالا شما هم با حجم زیاد محتوای تکراری در اینستاگرام مواجه شده‌اید. همه یک شکل ویدئو درست میکنند، همه یک شکل صحبت میکنند و همه یک شکل عکاسی میکنند. به نظر شما در چنین شرایطی کدام پیج بیشتر مورد توجه قرار میگیرد؟ پیجی که دوباره محتوای تکراری درست میکند یا پیجی که با همه فرق میکند؟ بدیهی است که پیج متمایز بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. چون کاربران اینستاگرام دیگر از محتوای تکراری خسته شده اند و از پیجی که محتوای متفاوتی داشته باشد استقبال میکنند.

پس اگر از محصولات خود عکس میگیرید و در پیج قرار میدهید دقت کنید که نحوه عکاسی شما خاص‌تر باشد. اگر در پیج خود از ویدئو استفاده میکنید کاوری روی آنها قرار دهید که شبیه آن در اینستاگرام وجود ندارد. برای طراحی پروفایل و هایلایت های پیج از رنگبندی هایی استفاده کنید که دیگران استفاده نمیکنند. البته توجه داشته باشید که گاهی میتوانید با ترندها همراه شوید و محتوای تکراری به کار ببرید اما این محتواهای تکراری شما نباید بیش از حد باشد.

به دو تصویر زیر نگاه کنید؛ کدام ویترین برای شما جذاب تر است؟ همانطور که میدانید تصویر سمت راست جلوه بسیار بهتری دارد. صفحه اینستاگرام هم مانند ویترین فروشگاه شماست. کاربران با دیدن این ویترین اینستاگرام شما تصمیم میگیرند که آیا وارد صفحه شما شوند یا خیر. پس در طراحی کاور پست ها، پروفایل، هایلایت و … باید سلیقه به خرج بدهید تا کاربران بیشتری به پیج شما بیایند.

بهینه سازی پیج اینستاگرام - مشهد سئو
چگونه سئو اینستاگرام را افزایش دهیم - مشهد سئو

2- الگوریتم های اینستاگرام

الگوریتم های اینستاگرام همانند الگوریتم موتورهای جستجو انواع مختلفی دارند اما محدود تر هستند و کار آنها آنالیز و تحلیل پست های شما میباشد. مثلا ممکن است الگوریتمی برای اینستاگرام نوشته شده باشد که کپشن هر پست را بررسی میکند و به آن رتبه میدهد. ممکن است هوش مصنوعی اینستاگرام به گونه ای طراحی شده باشد که به برخی از تصاویر به کار رفته در پیج امتیاز بیشتری بدهد. نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که عملکرد شما در پیج خود با الگوریتم های اینستاگرام در تضاد نباشد. مثلا از تصاویری استفاده نکنید که دارای کپی رایت هستند چون اینستاگرام متوجه میشود و به صفحه شما امتیاز منفی میدهد.

3- کلمات کلیدی هدفمند

کلمات کلیدی یکی از فاکتورهای اصلی در سئو سایت میباشد اما برای افزایش سئو اینستاگرام هم کاربرد زیادی دارد. کلمه کلیدی یعنی شما در کپشن پست های خود از کلمات مرتبطی استفاده کنید که بیشتر توسط کاربران جستجو میشود. مثلا اگر حوزه فعالیت شما گردشگری است میتوانید در کپشن پست های خود از کلمات کلیدی‌ای مانند “رزرو هتل در مشهد” ، ” رزرو هتل 5 ستاره” ، “رزرو هتل ارزان” و … استفاده نمائید. البته توجه داشته باشید که در استفاده از کلمات کلیدی نباید زیاده روی کنید.

بلکه باید آنها را مطابق با جمله بندی و به اندازه به کار ببرید. اگر در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی کنید؛ فعالیت مشکوک شما توسط الگوریتم های اینستاگرام شناسایی میشود و امتیاز منفی دریافت میکنید. در تصویر زیر نمونه ای از استفاده درست از کلمات کلیدی و استفاده غلط از کلمات کلیدی در کپشن را مشاهده میکنید.

اصول سئو اینستاگرام - مشهد سئو

4- الگو گرفتن از رقبا

اگر شما در اینستاگرام یک پیج فروشگاهی یا خدماتی دارید باید همانند یک بازاریاب عمل کنید. یک بازاریاب رقبای خود را شناسایی میکند و همیشه میخواهد که از آنها بهتر باشد. شما باید پیج‌های رقیب را شناسایی کنید، نقاط قوت و نقاط ضعف آنها را برای خود مشخص کنید. اینگونه میتوانید از آنها در هر زمینه ای بهتر باشید. مثلا به پیج رقبا بروید و پست هایی که بازدید بهتری داشته اند را پیدا کنید؛ سپس در پیج خودتان یک محتوا با همان مضمون اما بهتر از رقیب منتشر نمائید.

ادامه دارد…

سجاد حق جو
سجاد حق جو
من متخصص سئو ، فعال حوزه دیجیتال مارکتینگ و کارشناس نرم افزار هستم؛ مقالاتم رو با تکیه بر مطالب به روز سئو ، منابع معتبر و تجربه شخصی خودم می‌نویسم.
جدیدترین مطالب
خدمات ما
اطلاعات تماس
شماره همراه

09158983103

شماره همراه پشتیبانی فنی

09152259192

آدرس ایمیل

info@mashhadseo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.