قسمت 2: تولید کننده محتوا کیست؟ 6 ویژگی یک محتوا نویس حرفه ای

آنچه در این مطلب میخوانید:
تولید کننده محتوا چه کسی است؟ 6 ویژگی محتوا نویس

در این مقاله آموزشی مشهد سئو به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • تولید کننده محتوا کیست؟
  • تولید محتوا چیست؟
  • تولید کننده حرفه‌ای محتوا کیست؟
  • تفاوت میان محتوا نویس و کپی رایتر چیست؟
  • چرا به محتوا در کلاس های آموزشی و جلسات مشاوره سئو اهمیت زیادی می دهند؟

در پاسخ به سوال تولید کننده محتوا کیست ؟ باید بگوییم که محتوا نویس در واقع نویسنده‌ای است که با توجه به نیاز مخاطب، پلتفرم مربوطه همچون سایت، اینستاگرام و… به نگارش محتوا می‌پردازد. یک محتوا نویس علاوه بر تسلط بر اصول نویسندگی و نگارش صحیح عموما بر حوزه‌های مختلف سئو تسلط کامل دارد.

در همین ابتدای مطلب توجه داشته باشید که محتوا نویس با کپی رایتر متفاوت است و هر دو ، دو حوزه کاری جداگانه محسوب می‌شوند که متخصصین خود را می‌طلبند. در ادامه مطلب به تفاوت این دو میپردازیم تا شما تفاوت بین آن‌ها را بهتر و واضح درک کنید.

محتوا
تولید محتوا متنی

تولید محتوا چیست؟

پیش از پاسخ کامل‌تر به سوال “تولید کننده محتوا کیست؟” خوب است بدانید که اصلا تولید محتوای یعنی چی؟

هر پلتفرمی از سایت تا اینستاگرام نیازمند محتوا است؛ محتوا قالب‌های متفاوتی دارد برای مثال ممکن است محتوای شما متنی، عکس، ویدئو، صوت و… باشد. باید بدانید که هر پلتفرمی محتوای مخصوص به خود را می‌طلبد. برای مثال اینستاگرام تصویر محور است پس محتوای اصلی این شبکه اجتماعی عکس و فیلم می‌باشد.

محتوا نویسی وب بر پایه متن است اگر چه که از سایر قالب‌های محتوایی به‌عنوان محتوای مکمل استفاده در سایت استفاده می‌شود. یوتیوب ویدئو محور است و شکل اصلی محتوا در آن ویدئو می‌باشد. پس شرایط کاری تولید کننده محتوای یوتیوب با تولید کننده محتوای سایت متفاوت است.

پس تا اینجا متوجه شدید که قالب‌های محتوایی مختلفی وجود دارد و متوجه شدید که تولید کننده محتوا کیست در ادامه مطلب تمرکز اصلی و اساسی ما بر روی محتوای متنی و حرفه محتوا نویسی خواهد بود.

تولید کننده محتوا کیست؟

تولید کننده محتوا کسی است که در مورد یک موضوع ایده یا مطلبی را می‌نویسد. این شخص به اصول صحیح نگارش و ویرایش مسلط است و در تفهیم حرف‌های خود به مخاطب خبره است. یک نویسنده محتوا باید با قالب سایت آشنا باشد و به صورت شفاف مطالب را بنویسد تا اثرگذار واقع شود.

فرض کنید شما یک تولید کننده محتوای متنی هستید و باید برای یک وبسایت فروشگاه آنلاین کیف و کفش مقاله بنویسید. در این شرایط شما باید یک موضوع خوب انتخاب کنید (ممکن است کارشناس سئو به شما موضوع را بدهد)

فرض کنید موضوع انتخابی شما “تفاوت چرم طبیعی و چرم مصنوعی” می‌باشد. شما بعد از انتخاب موضوع باید شروع به نوشتن محتوا کنید. محتواهای که برای وبسایت نوشته می‌شوند معمولا بیشتر از 1000 کلمه هستند مگر اینکه محتوا خبری باشد.

توجه داشته باشید که شما هنگام نوشتن مقاله “تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی” باید مانند یک متخصص اطلاعات را جمع آوری کنید و آنها را به زبان ساده به کاربر منتقل کنید. در واقع هنر محتوا نویس همین است! یک محتوا نویس حرفه‌ای می‌تواند محتوای تخصصی را به زبان ساده بنویسد. البته ناگفته نماند که تسلط محتوا نویس به اصول سئو محتوا می‌تواند در میزان درآمد او بسیار تاثیر گذار باشد.

اما دیگر چه مهارت‌هایی می‌تواند یک تولید کننده محتوا را حرفه‌ای تر کند؟

محتوا نویس کیست

محتوا نویس حرفه‌ای کیست؟

1- کسی که به اصول بازاریابی محتوا مسلط است

یک محتوا نویس حرفه‌ای علاوه بر اینکه آموزش سئو محتوا دیده باید آشناییت نسبتا خوبی با اصول بازاریابی محتوا نیز داشته باشد. یعنی چی؟ یعنی باید بداند که کجا و چه زمانی از چه کلماتی استفاده کند تا کاربر را به سمت هدف سایت سوق دهد.

به همان موضوع “تفاوت چرم مصنوعی و طبیعی” باز می‌گردیم. فرض کنید تمامی کیف و کفش‌های وبسایت شما چرم مصنوعی هستند. همانطور که خودتان هم می‌دانید چرم طبیعی خیلی بهتر از چرم مصنوعی است. حالا با این اوصاف آیا شما در مقاله خود باید مدام از خوبی‌های چرم طبیعی بگویید؟

بدیهی‌ست که نه! شما باید طوری بنویسید که کاربران ترغیب به خرید کیف و کفش با جنس چرم مصنوعی شوند. اگر شما در مقاله خود مدام از خوبی‌های چرم طبیعی بگویید کاربر از وبسایت شما بیرون می‌رود و از یک وبسایت دیگر کیف و کفشی با جنس چرم طبیعی می‌خرد.

پس باید با تسلط به اصول بازاریابی به گونه‌ای بنویسید که کاربران به سمت هدف شما (فروش محصولات یا خدمات سایت شما) پیش بروند.

2- تولید کننده محتوا کیست؟ کسی که به اصول سئو محتوا مسلط است

اگر قرار است محتوای شما در یک وبسایت منتشر شود باید اصول سئو محتوا را در آن رعایت کرده باشید. سئو محتوا به صورت خیلی خلاصه دانستن یک سری نکات است که در ادامه توضیح داده شده است:

دانستن اینکه …

  • کجا و چقدر از کلمه کلیدی استفاده کنم
  • کجا از لینک داخلی و خارجی استفاده کنم
  • کجا از هدینگ استفاده کنم
  • عنوان و متای توضیحات را چگونه بنویسم که مقاله سریع‌تر در گوگل رتبه بگیرد
  • و …

در ادامه دیگر ویژگی‌های یک محتوا نویس حرفه‌ای شرح داده شده است. شما برای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه‌ای محتوای وب‌سایت به بخشی از مهارت‌ها در طی تجربه و آزمون‌وخطا می‌رسید؛ اما خصوصیات ذاتی و ویژگی‌هایی که از شما یک فرد حرفه‌ای می‌سازد عبارت است از:

تولید کننده محتوا کیست

3- تولید کننده محتوا باید منظم و مسئولیت پذیر باشد

مسئولیت‌پذیری یکی از خصوصیات مهم یک تولید کننده محتوا است. در واقع او با قبول مسئولیت خطیر محتوا نویسی وب می‌پذیرد که اجازه استفاده از راه‌های غیراخلاقی همچون کپی‌کردن محتوای دیگران، استفاده صرف از هوش مصنوعی، زیاده‌گویی‌های بی‌مورد و… را ندارد.

از طرفی هر پروژه‌ای نیازمند یک تولید کننده محتوا مسئولیت‌پذیر است تا محتوا سروقت و بدون مشکل تحویل داده شود تا دیگر متخصصان استفاده حداکثری را از آن محتوا ببرند. دقیق بودن و دقت بالا ویژگی اجتناب ناپذیر هر متخصص محتوا است.

درصورتی‌که مخاطب با خواندن محتوای شما اقناع نشود و به جواب سؤال خود پی نبرد و یا با اشتباهات نگارشی و غلط‌های املایی رو به رو شود علاوه بر اینکه رتبه سایت شما کاهش پیدا می‌کند اعتبار کسب و کار مذکور نیز زیر سؤال خواهد رفت.

داشتن نظم در انتشار محتوای وبسایت بسیار مهم است. تجربه چندین ساله ما در حوزه سئو وبسایت اثبات می‌کند وبسایت‌هایی که به صورت منظم و در یک ساعت خاص در هر روز اقدام به انتشار محتوا می‌کنند خیلی موفق‌تر هستند. پس اگر یک تولید کننده حرفه‌ای محتوا هستید باید با تیم سئو سایت هماهنگ شوید و محتواها را به موقع برای انتشار آماده کنید.


مطالعه مقاله تاثیر محتوا بر سئو سایت نیز به شما پیشنهاد می‌شود!


4- مانند یک محتوا نویس حرفه‌ای ایده پردازی کنید

خلاقیت جز جدا ناپذیر تولید محتواست؛ در صورتی که خلاقیت بالایی نداشته باشید کلمات و جملات به خوبی پشت چیده نمی‌شوند و برای نگارش محتوا به مشکلات سرسام‌آوری (مانند سر رفتن حوصله، تلف شدن وقت و …) بر می‌خورید.

شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید موضوعاتی را برای نوشتن مقاله انتخاب کنید که بتوانند در گوگل رتبه بگیرند، ورودی خوبی برای سایت به همراه داشته باشند و در نهایت منجر به فروش محصولات یا خدمات سایت شوند. به صورت خیلی خلاصه محتوای نوشته شده توسط شما باید مسئله محور، راهکار محور، دردسرکاه و منفعت ساز باشد.

محتوا نویسی

5- انتقادات تیم سئو و مدیر محتوا را بپذیرد

درصورتی‌که شما متخصص محتوا یا نویسنده محتوا باشید ممکن است بارها مدیر محتوا اشکالات شما را بگیرد و به شما گوشزد کند. درصورتی‌که از انتقادها در راه درست و سازنده استفاده می‌کنید و به اینگونه چالش‌ها به چشم فرصت یادگیری می‌نگرید این شغل می‌تواند مناسب شما باشد چرا که در ابتدای کار ممکن است بارها مجبور به نوشتن و پاک‌کردن محتوا باشید‌.

دلسوز باشید

دلسوز بودن محتوا نویس به این معناست که او برای رسیدن به اهداف پروژه در انجام مسئولیت‌های خود کوتاهی نمی‌کند و با صبر و پشتکار بالا تمام وظایف خود در حوزه محتوا نویسی وب را به بهترین شکل انجام می‌دهد. درصورتی‌که فرد دلسوز و صبوری نیستید این جایگاه شغلی به شما توصیه نمی‌شود.

انواع کسب درآمد از طریق محتوا نویسی

متخصصین محتوا از راه‌های مختلفی می‌توانند کسب درآمد کنند نمونه‌هایی از این موارد را در زیر آورده‌ایم.

  • محتوا نویس دورکار یا فریلنسر

یکی از راه‌های کسب درآمد برای تولید کنندگان محتوا همکاری به‌صورت دورکاری است. در این روش حضور متخصص محتوا برای محتوا نویسی سایت در مجموعه الزامی نیست و شما می‌توانید در هر شرایط و مکانی فعالیت کنید. نحوه همکاری در این صورت می‌تواند به دو گونه باشد.

  • محتوا نویس دورکار قراردادی

در این روش پروژه، چشم‌انداز، هدف نهایی و حجم و اندازه کار با جزئیات کامل مشخص می‌شود و مبلغ کل پروژه محاسبه و با توافق طرفین نحوه پرداخت مشخص می‌شود.

  • محتوا نویس دورکار کلمه‌ای

قیمت محتوا نویسی سایت در حالت کلمه‌ای با توجه به تعداد کلمات تعیین می‌شود با توجه به تجربه شما این مبلغ ممکن است متفاوت باشد.

  • استخدام به عنوان متخصص محتوا

ممکن است شما تمایل داشته باشید به صورت حضوری و تمام وقت در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید؛ بنابراین استخدام به عنوان متخصص محتوا یکی از رایج ترین شیوه های کسب درآمد از طریق نویسندگی محتوا است.

  • استخدام به عنوان مدیر محتوا

پس از کسب تجربه و تخصص کافی در این زمینه می‌توانید به درجه مدیریت محتوا برسید. در این پوزیشن شما به عنوان مدیر محتوا برنامه محتوایی و استراتژی پلن محتوا را می‌نویسید و تعامل مناسبی با متخصص سئو گروه برقرار می‌کنید تا یک تلاش سازنده در جهت رسیدن به هدف داشته باشید.

علاوه بر موارد گفته شده یکی از وظایف مهم مدیر محتوا نظارت بر کار سایر نویسندگان است تا محتوای خروجی با کیفیت و مطابق نیاز خوانندگان باشد و از طرفی همپوشانی های محتوا بین سایر اعضا و یا محتوای قبلی به کمترین میزان خود برسد.

تولید کننده محتوا کیست

محتوا نویسی چیست و نقشه راه برای تبدیل شدن به یک متخصص محتوا

برای تبدیل شدن به یک متخصص محتوای خبره ابتدا باید به اصول نگارش و ویراستاری آشنا باشید و بعد از آن ذوق و قریحه نوشتن را در خود بهبود دهید.

از طرفی نیم نگاهی به بازاریابی محتوا و اثرگذاری بر مخاطبان داشته باشید و در کنار آن به اصول سئو محتوا تسلط یابید.

پس از تلاش و ممارست بسیار و با تمرین و تکرار زیاد می‌توانید ادعا کنید که یک متخصص محتوا هستید.

تفاوت میان کپی رایتینگ و محتوا نویسی

تفاوت‌های میان کپی رایتینگ و محتوا نویسی را کمتر کسی می‌داند؛ اما ما تصمیم گرفتیم یکبار برای همیشه تفاوت‌های جزئی میان این دو تخصص را برای شما روشن کنیم.

تفاوت میان این دو حرفه بیشتر به هدف نوشتار برمی‌گردد؛ نویسنده‌های محتوا با هدف کسب ترافیک و ورودی ارگانیک از طریق پلتفرم‌های مختلف می‌نویسند درحالی‌که هدف کپی رایتر از نگارش محتوا جذب مشتری، متقاعد کردن مشتریان و فروش است.

کلام آخر

با تمام این نکات تمرین و پشتکار است که از شما یک متخصص محتوا خوب می‌سازد. در نهایت اگر جایی از شما سوال شد که تولید کننده محتوا کیست؟ تولید محتوا چیست؟ متخصص، مدیر، کپی رایتر چه کسانی هستند می‌توانید این مقاله را برای آنها ارسال کنید تا بیشتر با این مشاغل آشنا شوند.

جدیدترین مطالب
خدمات ما
اطلاعات تماس
شماره همراه

09158983103

شماره همراه پشتیبانی فنی

09152259192

آدرس ایمیل

info@mashhadseo.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.